Αντίθετα, στην υπόλοιπη Ευρώπη ο χορός άρχισε να αποτελεί μέσο έκφρασης όπως τον γνωρίζουμε σήμερα
μόλις τον 12ο αιώνα! Σε όλη τη διάρκεια του Μεσαίωνα με επίκεντρο την καθολική Δυτική Ευρώπη, με
εξαίρεση τους κυκλικούς χορούς (carole) που ήταν αποδεκτοί σε όλα τα κοινωνικά στρώματα, οι
υπόλοιποι τελούν υπό διωγμό, με κίνδυνο αφορισμού από την καθολική εκκλησία. Σαφείς επιρροές στους
χορούς της Ευρώπης αποτέλεσαν οι Ελληνικοί χοροί και γενικότερα ο πολιτισμός τους. Ο βασιλιάς της
Γαλλίας, Λουδοβίκος ο 14ος ιδρύει τα Μπαλέτα της Γαλλικής Αυλής, εξέλιξη των Χορών της Αυλής (court
dances), που πλέον είχαν δραματικό και μουσικοχορευτικό περιεχόμενο. Αμέσως μετά την Αναγέννηση,
γύρω στα μέσα του 17ου αιώνα ο χορός στην Ευρώπη αποτελεί ένδειξη κοινωνικής και οικονομικής
καταξίωσης, καθώς οι λαϊκοί και παραδοσιακοί χοροί χορεύονταν στους δρόμους και τις πλατείες ενώ οι
αριστοκρατικοί και εκλεπτυσμένοι χοροί, εξέλιξη των οποίων αποτελούν ορισμένοι σημερινοί Ευρωπαϊκοί
χοροί, χορεύονταν στις αυλές των μοναρχών ή σε αίθουσες και σε θέατρα για τις ανώτερες τάξεις.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί φυσικά το Βαλς και το Βιεννέζικο Βαλς. Τον 18ο αιώνα, κυρίως στις
τάξεις της αριστοκρατίας, συνυπάρχουν δύο ανταγωνιστικές μεταξύ τους «σχολές», οι virtuosi και το
«μπαλέτο δράσης», οι οποίες σταδιακά άρχισαν να αλληλοεπηρεάζονται δίνοντας νέες συνθέσεις.
Μέχρι τον 20ό αιώνα, ο χορός εξελίσσεται αργά και παρασκηνιακά προς την άνθηση
του, με το μπαλέτο να περνά στη ρομαντική και έπειτα στην κλασική μορφή του, και το λαό να χορεύει σε
κοινωνικές εκδηλώσεις και συχνά κακόφημα μέρη, όπου και γεννήθηκαν κάποιοι από τους πιο διάσημους
χορούς! Με την είσοδο του 20ου αιώνα, ένας ολοένα αυξανόμενος αριθμός χορών, μεγάλο μέρος των οποίων
προέρχονταν από την Λατινική Αμερική (χοροί Latin), άρχισε να γίνεται δημοφιλής στα μεσαία κοινωνικά
στρώματα, με αποτέλεσμα να απλοποιηθούν οι βηματισμοί. Παράλληλα γεννήθηκαν νέα είδη χορών είτε από τη
σύνθεση και απλοποίηση βημάτων παλιότερων χορών, είτε από την υιοθέτηση δουλειάς χορογράφων, όπως το
ζεύγος Κασλ, οι οποίοι καθιέρωσαν νέους χορούς με συγκεκριμένα βήματα. Παράλληλα εμφανίζεται ένα νέο
μουσικό ρεύμα με επιρροές της “νέγρικης” μουσικής, η jazz! Ο ελεύθερος χορός που τη συνοδεύει αποτελεί
μέχρι σήμερα από τα πιο εκφραστικά μέσα για χορευτές και χορογράφους, πέρα από βηματολόγια και κανόνες
και με βάση αποκλειστικά το ρυθμό!
Καθ’ όλη τη διάρκεια τον 20ου αιώνα, οι χοροί που σήμερα γνωρίζουμε ως
Ευρωπαϊκούς και Λάτιν αποκτούν δημοτικότητα, χαρακτήρα και τη μορφή με την οποία τους γνωρίζουμε σήμερα.
Παράλληλα, σε κάθε γωνιά του κόσμου, οι τοπικοί και παραδοσιακοί χοροί τους αρχίζουν να καταγράφονται
όπως έχουν φτάσει στο σήμερα από γενιά σε γενιά. Τη δεκαετία του ‘70 αναπτύσσεται ο χορός που έγινε
γνωστός ως hip-hop, ώστε να λύνονται χωρίς βία οι διαμάχες των συμμοριών της Αμερικής, ενώ το 1990 ο
Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ και ο Μαρκ Μόρις, ένας Σοβιετικός κι ένας Αμερικάνος, ιδρύουν το White Oak Dance
Project, και γεφυρώνουν τις δυο χώρες που για δεκαετίες βρίσκονταν σε Ψυχρό Πόλεμο.
Σήμερα, ο χορός είναι έκφραση, ψυχαγωγία, άθληση, χόμπι. Τα οφέλη του είναι αναρίθμητα και μπορεί πλέον
να είναι μέρος της ζωής μας με ευκολία και σε όποια μορφή επιθυμούμε. Ας μη χάνουμε ευκαιρία λοιπόν, και
ας χορεύουμε! Γιατί ο χορός ταξιδεύει στο χώρο και το χρόνο και αποτελεί την απόλυτη έκφραση του
ανθρώπου από τις απαρχές της ιστορίας του!