Apollon Dance Studio

www.apollondancestudio.gr

Συμβουλές σχετικά με τo χορό

Ρυθμός και χορός

Ρυθμός είναι η μετακίνηση στη μουσική, ακολουθώντας τους χτύπους της. Είναι βασικό και πρέπει να ακολουθείται απο όλους τους χορευτές. Για να χορέψει κάποιος στο ρυθμό, θα πρέπει πρώτα να γνωρίζει τους χτύπους στη μουσική. Η κατάλληλη προετοιμασία είναι να ακούμε πολύ μουσική προκειμένου να γνωρίσουμε τους χτύπους στις διαφορετικές μορφές τους.

Το επόμενο σημαντικό στοιχείο που θα πρέπει να πράξει ο χορευτής είναι ο συγχρονισμός που το πόδι του αγγίζει το πάτωμα σε σχέση με το χτύπο. Αν ο συνχρονισμός δεν επιτευθεί, στον χορευτή δημιουργείται μια αρνητική αίσθηση, ενώ στο θεατή, (σαν να βλέπει μια ταινία με ασυνχρόνιστους τίτλους).

Αρχίζουμε να μετράμε απο το 1 έως το 4, αν ο χορός έχει 4/4 και μέχρι το 3 αν ο χορός έχει Ύ.Θα αναγνωρίσουμε το 1 στη μουσική επειδή είναι ό δυνατότερος χτύπος στη μουσική πρόταση, δηλαδή στο μέτρο.πρέπει να σημειώσουμε οτι αναλόγως το χορό, τονίζουμε και τους χτύπους.

Τι είναι τεχνική χορού

Απο την πρώτη μερα μας στην σχολή ακούμε τον δάσκαλο μας να μας λέει οτι το βήμα  σε λιγο καιρό θα είναι αγνώριστο σε σχεση με αυτό που κάνουμε εκείνη την στιγμή, γιατι θα αναπτυχθεί η τεχνική μας. Αν παρακολουθήσουμε καποιο μαθημα προχωρημένου μαθητή, θα προσέξουμε οτι επιμένει και εξασκήται πάρα πολυ σε κάποιες λεπτομέριες οσον αφορά

  • την στάση του σώματος
  • την στάση ποδιών
  • το κράτημα
  • την μεταχείρηση ποδιών
  • τον ρυθμό
  • και το στύλ του καθε χορού.

Αυτά τα στοιχεία ,λοιπόν, εχουν να κάνουν με την ανάπτυξη της τεχνικής και μας βοηθάνε στην σωστή  και εύκολη αποτύπωση του χαρακτήρα του χορου. Τεχνική ειναι,λοιπόν, ο τρόπος για να πετύχουμε το καλύτερο δυνατο αποτέλεσμα με τον λιγότερο κόπο.

Στάση σώματος

Το σώμα μας, πηγή κίνησης και έκφρασης, είναι το μέσο που θα μας ταξιδέψει στον παραμυθένια χώρα του χορού και στον εσωτερικό μας κόσμο. Για να έχουμε τα επιθυμητα αποτελέσματα αρμονικών κινήσεων θα πρέπει ο κορμός μας να βρίσκεται σε σωστή θέση

φανταστείτε, λοιπον, μια κάθετη γραμμή προς το δάπεδο στην οποια βρίσκονται ευθυγραμμισμένα ολα τα τμηματα του σώματός μας

ΚΕΦΑΛΙ
ΘΩΡΑΚΑΣ
ΛΕΚΑΝΗ
ΠΟΔΙΑ

Τώρα, απο την θέση που βρίσκεστε με τα ποδια σε πρώτη σταση(θέση προσοχής) προσπαθείστε να τεντώσετε το σώμα σας προς τα πάνω. Κρατήστε μέσα την κοιλιά και το στομάχι και τον λαιμό ψηλά και κάτω τους ώμους.

Αυτή λοιπόν είναι η βάση για να μπορέσει το σώμα μας να εφαρμόσει οποιαδήποτε τεχνική και να εκτελέσει οποιδηποτε χορευτικό βήμα η φιγούρα και να απολαυσετε ακομη πιο εντονα τα οφέλη που μας προσφέρει ο χορός. Μην ξεχνάτε οτι απο την λάθως σταση σώματος που μπορεί να έχουμε στην καθημερινότητα προκαλουνται πολλές μυοσκελετικές παθήσεις.

Στάσεις ποδιών στον χορό

Μια βασική αρχή του χορού είναι οι συγκεκριμένες στάσεις ποδιών που χρησιμοποιούμε κατά τη διάρκεια της μετακίνησης, θα πρέπει να τονίσουμε οτι η οι στάσεις ποδιών δεν έχουν να κάνουν με το λύγισμα ή το τέντωμα των ποδιών ή τη μεταφορά βάρους ανάμεσά τους.

Πρώτη στάση: Στην πρώτη στάση ποδιών ή αλλιώς στάση προσοχής, τα πόδια μας είναι ενωμένα με μύτη και τακούνι. Η θέση αυτή χρησιμοποιείτε στους Ευρωπαικούς χορούς, ενώ στους latin υπάρχει μια μικρή διαφοροποίηση, στις μύτες που ανοίγουν προς τα έξω σχηματίζοντας μεταξύ τους γωνία 1/8 ή 45μοιρών.

Δευτέρα στάση: Για την επίτευξη της 2ας στάσης ποδιών από την 1η θέση κάνουμε ένα βηματάκι στο πλάι (ανεξαρτήτως ποδιού) παράλληλα με το άνοιγμα των όμων μας. Για τους latin χορούς ισχύει η διαγώνια τοποθέτηση προς τα έξω.

Τρίτη στάση: Από την 2η σταση ποδιών θα φέρουμε το ένα πόδι κοντά στο άλλο αγγίζοντας τη φτέρνα με την καμάρα του σταθερού ποδιού, έτσι θα σχηματίσουμε ένα Γ ανάμεσα στα πόδια μας.

Τετάρτη στάση: Στην 4η στάση ποδιών περιλαμβάνονται όλα τα μπροστινά και πίσω βήματα που μπορεί να κάνει ο χορευτής ανεξαρτήτως κατευθύνσεως σε μια ευθεία γραμμή. Επίσης να σημειώσουμε οτι στους latin χορούς σε ένα μπροστινό βήμα η μύτη κοιτάει διαγώνια σε σχέση με το σώμα, ενώ το πίσω πόδι κάνει turn out ( δηλαδή η φτέρνα γυρνάει εσωτερικά και η καμάρα κοιτάει το μπροστινό πόδι).

Πέμπτη στάση: Απο την 4η στάση ποδιών αν η μύτη του πίσω ποδιού πλησιάζει την φτέρνα του άλλου ποδιού σχηματίζοντας γωνία 90μοιρών σε απόσταση μικρότερη των 15cm-20cm και σχηματίζεται γωνία 90μοιρών τότε έχουμε την 5η στάση ποδιών. Συνηθισμένη στάση στα cross over, locksteps, latin cross.

Μεταχείριση ποδιών στον χορό

Ο κάθε χορευτής θα πρέπει να δίνει ιδιαίτερη προσοχή στη μεταχείριση ποδιών προκειμένου να πετύχει την κατάλληλη βάση για την διαμόρφωση της σωστής τεχνικής και δυναμικής. Η μεταχείριση ποδιών έχει να κάνει συνήθως με την χρήση της μύτης - τακούνι, μαξιλάρι και προβολή της μύτης.

Ο κανόνας είναι: σωστό FOOTWORK έχει ως αποτέλεσμα τη σωστή μετακίνηση. Με ένα κακό footwork δεν μπορεί να υπάρχει και καλή κίνηση. Επίσης είναι σημαντικό για τον καλύτερο διαχωρισμό μεταξύ των χορών π.χ, το πιο συνηθισμένο footwork στους latin χορούς είναι να πατάει πρώτα η μύτη κι ύστερα το τακούνι, ενώ στους Ευρωπαικούς πρώτα τακούνι και μετά μύτη.

Η μη σωστή μεταχείριση ποδιών μπορεί να προκαλέσει έλειψη ισορροπίας και τραβήγματα στη μέση και τα πόδια. Είναι η βάση που στηρίζεται όλος ο κορμός και η σταθερότητα της κίνησης του χορευτή.

Διεύθυνση - Ακολούθηση

Ένα από τα πιο απαραίτητα συστατικά της επικοινωνίας ανάμεσα στο χορευτικό ζευγάρι είναι η διεύθυνση και η ακολούθηση. Για να υπάρχει επικοινωνία στο ζευγάρι και για να δημιουργηθεί η αίσθηση δράσης-αντιδρασης, η οποία ειναι πολύ σημαντική για την πετυχημένη έκφραση και αποτύπωση των χαρακτηριστικών του χορου, θα πρέπει να υπάρχει πάντα η αλληλουχία πομπού και δέκτη.

Ο ρόλος του καβαλιέρου, λοιπον, είναι να δίνει σήμα στην ντάμα, για την επόμενη κίνησή τους και εκείνη να αντιδρά και να ακολουθεί.Η διεύθυνση θα πρέπει να είναι ξεκάθαρη οσον αφορά την κατεύθυνση, το βήμα και τον ρυθμό, χωρίς υπερβολική πίεση και χωρίς να βγάζει την ντάμα εκτός άξονα. Αντίστοιχα, η ντάμα ακολουθεί το σήμα χωρίς να επιρρεαζει την κίνηση του καβαλιέρου και την ισορροπία του.
Για να έχουμε σωστή διευθυνση και ακολούθηση, ντάμα και καβαλιέρος θα πρέπει:

  • Να έχουν σωστό κράτημα.
  • Να έχουν σωστό frame.
  • Να έχουν σωστή αντίσταση
  • Να έχουν σωστή στάση σώματος.

Γραμμή χορού

Από αρχαιοτάτων χρόνων όλοι οι χοροί που χορευόντουσαν αποτελούμενοι από δύο άτομα και πάνω είχαν μια πορεία στο χώρο… συνήθως κυκλική, έτσι όσοι χόρευαν ήξεραν που πάνε και προς τα πού κινούνταν.


Γνωρίζοντας λοιπόν ο κάθε χορευτής την «γραμμή» στην οποία κινείται δεν φοβάται μην χτυπήσει και χαίρεται περισσότερο τον εκάστοτε  χορό που χορεύει εκφράζοντας περισσότερο τον εαυτό του χωρίς φόβο και άγχος.
Τι είναι λοιπόν η γραμμή χορού….

  Η γραμμή χορού είναι η νοητή γραμμή που κινείται περιμετρικά γύρο από τον χώρο της πίστας αντίθετα από την φορά του ρολογιού. Η γραμμή χορού μας βοηθάει σαν πυξίδα να καθορήσουμε την πορεία που θα ακολουθήσουμε στον χορό μας και τις εκάστοτε φιγούρες αντίστοιχα. Γραμμή χορού έχουν όλοι οι ευρωπαϊκοί, κάποιοι λατινοαμερικάνικοι χοροί και κάποιοι ελληνικοί.

Μετρο - Ρυθμος - Τεμπο

Μετρο

Μέτρο είναι ένα συμβατό μέγεθος που επινόησε ο άνθρωπος έτσι ώστε να μπορεί  να συγκρίνει όμοια πράγματα, αποστάσεις, διάρκειες, μεγέθη κ.α. Στην μουσική λοιπόν το μέτρο  χρησιμοποιείται για να συγκρίνει τις χρονικές αξίες που θα πρέπει να επαναλαμβάνονται με σταθερότητα έτσι ώστε ο κάθε χορευτής να μπορεί να «κινηθεί» πάνω σε αυτές.

Ρυθμος
Ο ρυθμός (από το ρήμα ρέει) είναι ή οργάνωση του χρόνου σε ένα μουσικό κομμάτι. Είναι η διαδοχή των διαφόρων αξιών, φθόγγων και παύσεων μιας μουσικής φράσης σε μικρά ίσα κομμάτια. Αυτό πάντα σε συνδυασμό με το εκάστοτε μέτρο της μουσικής.

Τεμπο
Τέμπο είναι η ταχύτητα με την οποία εκτελείται ένα μουσικό κομμάτι. Εάν το κομμάτι είναι αργό, γρήγορο, πολύ αργό ή πολύ γρήγορο αντίστοιχα…